Social Marketing – بازار یابی اینترنتی و سرفصل هزینه های آن – شما در این مقاله علاوه بر مطالعه موضوع مقاله با اصطلاحاتی همچون سوشال ها یا همان رسانه های اجتماعی (به انگلیسی: Social media ) – بهینه سازی سوشال جهت بازاریابی ( یا همان Social Marketing Orginazation ) – تفاوت این مفاهیم با SEO و توسعه فروش آشنا می شوید
به شما توصیه میکنم در صورتی که مقالات قبلی با عنوان {{ سوشال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی اینترنتی بدون سایت !! }} را حتما مطالعه و در ادامه مجددا این مقاله را مطالعه فرمایید . از اینکه با ما همراهید خرسندیم.
به انواعی از وب سایت که با هدف ارتباطات بین انسانی به دو صورت صفحات وب و نیز نرم افزارهای ارتباطی بر روی تلفن های همراه ارائه می شود گفته می شود. از طرفی انواع مختلفی از رسانه های اجتماعی وجود دارند همچون فروم ها یا همان تالار گفتگو ها ، وبلاگ ها ( که در در این مورد توضیحات فراوانی در بخش مقالات سایت داده شد ) . این فضاها به صورت رایگان در اختیار تمام مردم دنیا قرار دارند تا با هر زبان و از هر ملیتی بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و با یکدیگر به تبادل اطلاعات و نیز فرهنگ ها بپردازند.
استفاده ابزاری از فضای شبکه های اجتماعی با هدف معرفی محصول یا خدمات را سوشال مارکتینگ (Social marketing ) گوییم. آنچه که در این قسمت حائز اهمیت است ذکر این نکته است که این فضاها می توانند فارغ از وب سایت به تنهایی به امر فروش بپردازند.
کافی است در این زمینه با یک مشاور زبده و ماهر ارتباط برقرار نمایید تا بتوانید راهکارهای استاندارد و قابل استفاده در این محیط را بدست آورید
بهینه سازی اطلاعات داخلی شبکه های اجتماعی که با دو هدف بهینه سازی جایگاه سوشال شما در موتور های جستجو ( SMO ) و نیز افزایش و تسریع بهینه سازی وب سایت شما ( SEO ) با هدف توسعه فروش یا بازاریابی اینترنتی انجام می پذیرد را گویند. این فرایند از سویی بازاری جدید و رقابتی را در فضای شبکه های اجتماعی (که خود دارای اصول خاص جستجوی منحصر به خود هستند) را برای شما فراهم می نماید و از طرفی در بهینه سازی جایگاه وب سایت شما در موتور های جستجو همچون گوگل (www.google.com) یا بینگ (www.bing.com) کمک می نماید.
شما برای حضور در هیچ کدام از شبکه های اجتماعی هیچ گونه وجهی پرداخت نخواهید کرد! اما حضور با رویکرد بازاریابی در این فضا نیازمند هزینه های اندکی است که به سرعت پاسخ گوی خود هزینه ها به عنوان یک نگاه بازاریابی اینترنتی نیز خواهد بود:
هزینه منابع انسانی متخصص که با استانداردهای گوگل و نیز منابع معتبر ویژه تهیه و تولید محتوا بتوانند برای شما به شکل منظم و با اصولی که موتورهای جستجو می پذیرند محتواهای مرتبط با محصول شما تولید کنند
این هزینه بر اساس علم حسابداری به میزان حدودا دو و نیم تا سه نفر ساعت در طول روز خواهد بود.
تقریبا تجربیات قبلی شخص من نشان داده که این عدد نبایستی از حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه تجاوز نماید.
هزینه تولید تصاویر دیجیتال در قالب پوستر های استاندارد بازرگانی (مطابق با علوم مرتبط با تبلیغات) و نیز فیلم ها و کاتالوگ های دیجیتال که به صورت پیمانی (در ازای هر عدد) محاسبه و پرداخت میگردد را گویند. بسته به توانمندی و تجربه طراح شما هزینه تولید هر تصویر از حدود ۲۵۰ هزار تومان شروع و تا هر مبلغی که شخص با توجه به توانایی های خود مطالبه نماید افزایش پیدا خواهد کرد. هزینه های مربوط به تولید فیلم نیز بر اساس هر ثانیه محاسبه و پرداخت میگردد.
اما در نهایت این را بدانیم که تمامی هزینه های مرتبط با سوشالها با توجه به اینکه طول عمر بسیار طولانی تر از هر نوع تبلیغ دیگری را دارند به صرفه اقتصادی می باشد.
منابع و مواخذ:
رسانه های اجتماعی منبع: ویکی پدیای فارسی
سوشال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی اینترنتی بدون سایت – وب سایت مرجع
Social media : ویکی پدیای انگلیسی زبان
وبلاگ ها – بهترین ابزار بازاریابی اینترنتی یا سوشال مارکتینگ وب سایت مرجع
SMO = Social Media Optimization / Search Marketing Optimization
What Is SEO? / Search Engine Optimization
بازاریابی محتوا منبع: ویکی پدیای فارسی
امیر کرابی - مشاور سوشیال مارکتینگ